Den 7. januar 2010

Så sprang bomben

Onsdag den 6. januar 2010 sprang bomben og meddelelsen om, at yderligere 133 mand skal fratræde Installation i 2010

Efter en travl november og december måned, hvor teleforeningernes repræsentanter i Installations samarbejdsudvalg havde arbejdet på højtryk, for at finde løsninger, til at forhindre yderligere fratrædelser/fyringer, så måtte vi melde pas, da TDC meddelte, at de ikke ville være med til nogen løsning, som kostede penge, og dermed gjorde et indhug i det udbytte der, (skulle det vise sig) udbetales til aktionærerne.

Det drejede sig om 100 millioner, ud af 6 milliarder. For disse penge, kunne TDC få et bedre net, bedre driftssituation, mere tilfredse kunder, samt ikke mindst muligheden for at holde uvurderlig ekspertise inde i egen forretning. I stedet for skal 133 medarbejdere fratræde og, efter ledelsens egen udmelding, bliver der brug for disse personer igen, allerede i 2011.

Denne kyniske holdning, har derfor resulteret i, at medarbejderne i Installation, d. 6. januar er blevet præsenteret for en model der siger:
Find 133 personer der vil gå på ”frivillig fratrædelse”, ellers fyrer vi.

Den 6. januar blev der holdt morgenmøder over hele landet på samme tid, da denne meddelelse blev offentliggjort. Nu har medarbejdere i Installation frem til den 21. januar om aftenen, til at finde ud af, om de vil have en ”frivillig aftrædelse”.  Herefter er proceduren, at hvis der IKKE er fundet 133, så vil ledelsen selv finde dem der skal ”prikkes”, d.v.s fyres, og dette vil ske den 1. og 2. februar med fratrædelse d. 1. marts 2010 – altså om halvanden måned.

Tele Øst har sagt ja til at overholde ”Borgfredsaftalen”. Der siger vi OK til de ”frivillige aftrædelser”, men derudover har INGEN af teleforeningerne nogen andel i fyringsprocessen.

En proces, som vi gang på gang har taget afstand fra i samarbejdssystemet og senest tirsdag den 2. januar. Men storaktionærernes ”klamme hånd” ligger åbenbart så hårdt på TDC´s ledelse, at de ikke tør gå imod strømmen, og beholde teknikerne i firmaet, samt gøre noget godt for såvel kunderne som telenettet.